Hiszünk abban, hogy a világon sok jó ember él és hogy sokféle mód van arra, hogy mi is jót tegyünk. Sőt, még az olyan európai ember számára hétköznapi dolog, mint a reggeli kávé is ilyen lehet. Nem kell hozzá más, mint a Di Bosco kávé.
Don Bosconak, a szalézi rend alapítójának öröksége
A Don Bosco-ként ismert Bosco Szent János, nem egyszerűen egy szerzetesrendet alapított, hanem egy lelki családot az egyházon belül, egymás mellé helyezve a férfi és női szerzeteseket és világi munkatársakat. Ez a közösség sajátos szalézi lelkülettel élnek és dolgoznak a fiatalokért, kiemelten a hátrányos helyzetűekért és a szegényekért. A Szalézi Társaság célja: az ifjúság oktatása és nevelése iskolákban, szakiskolákban és különféle ifjúsági intézményekben. A szalézi közösségek életét jellemzi az egyszerűség, a derűs légkör, az evangéliumi merészség, az alkotókedv, a mély lelki élet és az ebből fakadó öröm.
A világ minden táján, több mint 130 országban, több mint 1800 rendházban élnek és dolgoznak szaléziak, ennek köszönhetően szalézi öregdiákok is ugyanilyen sok helyen találhatók.
Így a Di Bosco projekt erre a sokszínű, de mégis a szalézi értékekben egyesülő erőre szeretne építeni és megmutatni a világnak.
A Di Bosco pörkölőüzem termelői
Peter mesélte, hogy a kistermelők számára szerte a világon sokszor a bio és fair trade védjegyek elérhetetlenek, elsősorban nyelvi és adminisztrációs nehézségek miatt. Ugyanakkor a Di Bosco partnerei nagy része biofarmként üzemel, nem használnak vegyszereket. A jó minőségű kávé kilóját viszont töredékéért veszik meg a kereskedők, mint amennyiért Európában eladják, hiszen minden kereskedő hozzáad egy árrést, és az ár emelkedik.
A Di Bosco pörkölőüzem egy olyan közvetítő a farm és a kávézó vagy a vásárló között, aki olyan áron vásárolja a kávét, amennyiért egy olasz raktárban tudnának hozzájutni. Így a gazdák annyi pénzt kapnak a munkájukért a termékért, amit termesztenek, ami minden esetben járna nekik. De nemcsak a magasabb jövedelem az, amit adni tud a Di Bosco a kávé felvásárlásával a termelőknek. Az, hogy tudják, hogy melyik országban és városban sikerült értékesíteni a terméküket, büszkeséggel tölti el őket. A másik oldalon pedig a kávé elfogyasztójának is elégedettséget ad, hogy vásárlásával egy család megélhetésének valódi javításához járult hozzá.
A Fair Trade mozgalom története is a kávéval kezdődött.
A mexikói gazdák egy csoportja a múlt század végén harcba szállt azért, hogy tisztességes árat kapjanak kávéjukért. Nem sokkal később az első Fairtrade-védjegyes kávét 1988-ban egy holland szupermarketben emelhették le a polcról ? a logó hamarosan megjelent a banánon, teán és csokoládén, a boron is.
A méltányos kereskedelem lényege, hogy az általános világpiaci áraktól függetlenül olyan árban állapodnak meg a résztvevők, amely valóban kifejezi az előállítók anyagi és munkaráfordításait. A méltányos kereskedelemben részt vevő felek minden esetben egyedi árat alakítanak ki, figyelembe véve a mindenkori gazdasági és szociális, sőt, ökológiai körülményeket.
https://tudatosvasarlo.hu/a-tudatos-vasarlo-12-pontja/
https://tudatosvasarlo.hu/mi-meltanyos-kereskedelem-fair-trade/